Uw kind in de spotlights van onze fotograaf
Een mooi moment, de jaarlijkse schoolfoto’s. Uw kind wordt met de grootste zorg vakkundig vastgelegd.



Welke kleding is het meest geschikt voor de schoolfoto?
Verkleedkleding, pyjama’s, hoeden, petten, make up en schmink… we zien alles langskomen en alles is helemaal oké natuurlijk. Laat je kind vooral dragen waar hij of zij zich prettig in voelt.
- Tip van de schoolfotograaf: drukke teksten of motieven op kleding leiden soms af. Effen zwarte bovenkleding kan bij het afdrukken een donker vlak worden. Vrolijke en lichte kleuren zijn vaak het mooist en wit is ook heel mooi. De achtergrond is door de school gekozen, dus stem daar eventueel de kledingkeuze op af.
Haardracht
Staarten, vlechten, speldjes, bloemen. Je mag het zo mooi maken als je zelf wilt. Je kunt er bij de haren van de kinderen rekening mee houden dat het kapsel aan de zijkant is, dan kun je het nog zien op de foto. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een mooie speld, bloem of clip, graag aan de zijkant.
Bekijk hier een voorbeeld van Koko kappers & flawless kapsalon



Inlog kaart
- Binnen 3 weken nadat de foto's zijn gemaakt ontvangt u de inlog kaart.
- Hiermee kan u inloggen op onze online shop en de foto's bestellen
Veelgestelde vragen
We krijgen vaak dezelfde vragen over schoolfoto’s. Daarom vind je hier alle antwoorden op een rijtje. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op!
Mag mijn kind met en zonder bril/pet op de schoolfoto?
Ja hoor! Laat je kind dit aan de fotograaf vragen, dan maken we beide foto’s. Als ouder zie je beide foto’s in de webshop terug. De school ontvangt de eerste gemaakte foto voor de leerlingenadministratie.
Mogen kinderen een handgebaar maken of iets stoers doen op de schoolfoto?
Zeker! Een hartje maken met je handen, een opgestoken duim of zelfs een gekke bek – het mag allemaal. Voor het leerlingvolgsysteem maken we altijd eerst een neutrale foto. Daarna is er ruimte voor een handgebaar, een pet, zonnebril of zelfs een knuffel. In de webshop vind je dan alle varianten terug. Alleen opgestoken middelvingers worden natuurlijk niet toegestaan.
Mijn kind vindt het spannend of wil niet lachen. Hoe gaan jullie daarmee om?
Onze fotografen zijn professionele lolbroeken, maar ze begrijpen ook dat dit niet bij ieder kind werkt. Soms helpt het om even rustig een kort gesprek te voeren. Wij doen er alles aan om het kind een positieve ervaring te geven en ze op de foto te zetten zoals ze zijn. Als een kind besluit niet te lachen, om persoonlijke of andere redenen, respecteren wij dat. En wanneer een kind echt niet op de foto wil, dwingen we het nooit.
Mijn kind lacht op schoolfoto’s anders dan thuis. Hoe komt dat?
Soms hebben kinderen een zogenaamde “foto-lach” aangeleerd of zijn ze erg bewust bezig met lachen zodat het spontane er vanaf is. De fotograaf probeert ze dan af te leiden en te laten ontspannen. Onze fotografen kunnen niet altijd zien of dat de echte lach van je kind is. Laat je kinderen vooral weten dat ze gewoon zichzelf mogen zijn, dan komen ze het best tot hun recht.
Hoe gaan jullie om met snotneuzen, vlekken en warrig haar?
Vaak worden kinderen al door hulpouders op school een beetje in orde gemaakt. Toch zien we regelmatig nog veegjes of vlekjes. Wij hebben altijd hypo-allergene doekjes bij ons en poetsen zo nodig kleine dingen weg. Haren en kleding proberen we zoveel mogelijk te fatsoeneren, maar we kammen geen haar in verband met hoofdluis. En soms moest de coupe warrig zijn 🙂 Een vlek in kleding kunnen we helaas niet verhelpen, maar we doen ons best om ieder kind zo verzorgd mogelijk vast te leggen.
Kan mijn kind eerder of later op de schoolfoto in verband met een afspraak buiten school?
Ja, dat is geen probleem. Geef het even door aan de leerkracht/school, dan regelen wij dat. Een portretfoto kan altijd tussendoor. Voor groepsfoto’s kan de school soms de planning aanpassen zodat je kind er toch bij kan zijn.
Wat als mijn kind ziek of afwezig is op de fotodag?
Dat is natuurlijk jammer. We organiseren jaarlijks een terugkomdag op een nader te bepalen locatie in de omgeving van Tilburg zodat je alsnog een portretfoto kunt laten maken. We zullen de school hierover informeren.
Maken jullie ook broertjes-/zusjesfoto’s en groepsfoto’s?
Ja, dat doen we! Dit wordt vooraf afgestemd met de school. Niet alle scholen kiezen voor broertjes-/zusjesfoto’s omdat dit soms onrust kan geven, maar waar het kan maken we ze graag. Groepsfoto’s maken we altijd. Je ontvangt via school de inlogkaarten van al deze foto’s.
Hoe kan ik bestellen?
Via bestel.kiekschoolfoto.nl/shop log je in met de inlogkaart die je van school hebt gekregen. Je kunt hier in 1 x alle gebruikersnamen en wachtwoorden invullen. Daarna kies je eenvoudig de gewenste foto’s en producten. Heb je meerdere inlogkaarten? Log dan met alle codes tegelijk in en plaats één bestelling. Zo betaal je maar één keer verzendkosten.
Ik ben mijn inlogkaart kwijt. Wat nu?
In verband met o.a. de Privacywet mogen we niet zo inloggegevens doorgeven. We leveren de inlogkaarten overigens digitaal aan school en we leveren ook later nog herinneringskaarten voor de foto’s die niet besteld zijn. Je kunt ook contact met ons opnemen, dan kijken we wat er mogelijk is.
Ik heb mijn bestelling nog niet ontvangen, wat nu?
Stuurt u een mail naar ons met hierin uw bestelnummer, wij gaan dan voor u uitzoeken wat er aan de hand is.
Hoe snel worden de schoolfoto’s geleverd?
Kies je voor levering direct naar het huisadres dan ontvang je de prints binnen ca 1,5 week na bestelling. We zijn natuurlijk afhankelijk van PostNL. Houd voor de zekerheid je PostNL app in de gaten, hier krijg je vaak een melding als de bestelling onderweg is.
Voor de bestelling van digitale foto’s krijg je dezelfde dag nog een email met hierin een link waarmee je ze kunt downloaden. Controleer ook altijd even je spamfilter. Houd er wel rekening mee dat dit tot een uur na de bestelling kan duren.
Wordt de mogelijkheid aangeboden voor eenmalige levering op school? Wij versturen dan alle bestellingen in 1 x naar de school. Deze zijn na ca 1,5 week na het verstrijken van deze periode op school.
Kan ik ook alleen digitale bestanden bestellen?
Ja, dat kan zeker. In de webshop kun je zelf kiezen voor prints, digitale bestanden of een combinatie daarvan.
Hoe lang kan ik nog bestellen?
De foto’s blijven één jaar en twee maanden beschikbaar in onze webshop. Daarna worden ze definitief verwijderd en kunnen ze niet meer nabesteld worden.
Wat kosten de foto’s?
Dat hangt af van de producten die je kiest. In de webshop zie je meteen de prijzen per product of pakket. Zo weet je altijd precies waar je aan toe bent.
Wie heeft toegang tot de foto’s van mijn kind?
Alleen de fotograaf, onze bewerker, de afdrukcentrale en indien nodig een medewerker van de klantenservice hebben toegang. De school ontvangt de portretfoto’s voor het leerlingvolgsysteem. Verder niemand. Veiligheid en privacy staan bij ons voorop.
Mijn kind zit inmiddels niet meer op school. Kan ik dan nog bestellen?
Ja, zolang de webshop openstaat (één jaar en twee maanden na de fotodag), kun je gewoon bestellen. Daarna worden alle bestanden definitief verwijderd.
Mijn kind trok een gek gezicht. Wat doen jullie dan?
Dat vinden we vaak juist de leukste foto’s! We maken altijd ook een neutralere opname en plaatsen beide varianten in de webshop.
Wie bepaalt de achtergrond en stijl van de foto’s?
Dat doet de school in overleg met ons. Wij zorgen ervoor dat ieder kind mooi en ontspannen op de foto komt te staan, ongeacht de achtergrond of stijl.
Ik ben niet tevreden met de foto. Wat nu?
Neem even contact met ons op. Soms hebben we nog andere opnamen die beter passen en anders kijken we samen naar een passende oplossing.
Hoe lang bewaren jullie de foto’s?
De foto’s blijven één jaar en twee maanden beschikbaar. Daarna worden ze definitief verwijderd en kunnen ze ook niet meer besteld worden.
Ik heb een verkeerde bestelling gedaan, wat nu?
Helaas kunnen we bestellingen niet meer wijzigen nadat deze zijn afgerekend. Ze worden direct naar de afdrukcentrale gestuurd. Controleert u uw bestelling dus goed alvorens deze te betalen.
Ik heb een verkeerd adres ingevoerd. Wat nu?
Wij werken met een partner die dagelijks onze post ophaalt. Als het adres niet klopt krijgen we deze retour. We nemen dan contact met je op.
Er is op school een broer/zus foto gemaakt, maar ik zie deze niet bij het inloggen
Als er op school broer/zus foto’s zijn gemaakt, leveren we hiervoor apart een stapel inlogkaarten op school uit. We vragen dan of het team of de ouderraad deze uitdeelt samen met de inlogkaart met de individuele foto’s. Je ziet deze dus niet vanzelf in de webshop. Mocht je deze kaart niet hebben ontvangen, stuur ons dan een email met de gebruikersnamen van de individuele foto’s, we zoeken de inloggegegevens van de broer/zus foto voor je op.
De link in de email met digitale bestanden is niet meer geldig. wat nu?
Vanwege veiligheidsredenen is de link die we sturen 4 weken geldig. Dan verloopt deze link. Tot een jaar na de fotografie kun je ons antwoorden op deze mail, we kunnen deze dan opnieuw naar je versturen.
Op welke resolutie ontvang ik de digitale bestanden van de schoolfoto’s?
Wij schieten de schoolfoto’s direct in JPG (niet in RAW). U ontvangt van ons de originele JPG bestanden. Onze fotografen werken met de Canon 6R en schieten de portretten op 5400 x 3600 pixels. Dit betekent ruim 19 megapixels. Ruim voldoende om tot 60×40 cm van af te laten drukken. Het stand zal ongeveer 3 to 4 Mb groot zijn.
Mijn bestelling is beschadigd afgeleverd in de brievenbus
Dat is natuurlijk niet de bedoeling; we vragen nog wel aan de postbode of ze voorzichtig met de envelop om willen gaan. Mochten er toch beschadigingen zijn, stuur ons dan een reply op de mail met de orderbevestiging met de foto’s van de beschadigingen. We zullen deze dan opnieuw naar je versturen.
Kan ik kiezen voor glanzende schoolfoto’s?
Wij hebben ervoor gekozen om de schoolfoto's altijd op mat fotopapier af te drukken. De meeste foto’s eindigen in een fotolijstje en glanzende foto’s blijven plakken aan het glas. Ook zie je vingerafdrukken heel goed op glanzend papier. Vandaar onze keuze voor mat fotopapier.
Hoe is het geregeld met de AVG en privacy?
Wij werken volledig “privacy proof”. Dat wil zeggen dat wij met de scholen waarvoor wij de schoolfotografie verzorgen, een verwerkersovereenkomst en een opdrachtbevestiging aangaan. Daarnaast versturen wij onze privacy verklaring. Bent u benieuwd naar de inhoud van de verwerkersovereenkomst en privacyverklaring? U kunt ze hier nalezen.
Hoe is het geregeld met de AVG en privacy?
Wij werken volledig “privacy proof”. Dat wil zeggen dat wij met de scholen waarvoor wij de schoolfotografie verzorgen, een verwerkersovereenkomst en een opdrachtbevestiging aangaan. Daarnaast versturen wij onze privacy verklaring. Bent u benieuwd naar de inhoud van de verwerkersovereenkomst en privacyverklaring? U kunt ze hier nalezen.
